Känslor i frontalkrock

Från att ha haft huvudet något så när ovanför vattenytan, dippar huvudet ned i dyn, dvs. under vattenytan och ned i skiten.

Jag känner mig så jäkla liten, och ohörd, oförstådd, missförstådd, you name it, jag är bara så slutkörd i pallet, att om det gick att skruva av mig skallen, lägga den på is, och skruva på den igen, när stormen har bedarrat, ja då vore det ett alternativ.

Eller vänta lite nu, skruva tillbaka ett huvud som är all fucked up, låter inte så jäkla smart, kan man leva huvudlös, jag menar man kan ju leva som allas vår älskade Maria Montazami, fast...hon har ju ett sött litet huvud nu när jag tänker på det, frågan är vad den innehåller, förutom harmlös naivitet, ja ja.

 

Jag har, hur skall jag beskriva det, jag har hamnat på frontalkrock med mina känslor, och kan inte sortera ut dem, jag vet att det är en svaghet som ingår i skidsjukdomen, störningen, men jag vill inte ha alla dessa sjuka och jobbiga känslor, som enbart leder till platt fall, men ,jag har ju redan hamnat platt fall, skit sak samma.

Att inte kunna hantera sina känslor, vänta lite, jag skall googla den biten och klistra in den här, så får ni se om ni blir klokare på det än vad jag inte är:

 

Okey nu gör jag ett experiment, det fetmarkerade är fakta, därefter kommer mina egna ord, så får vi som jag eller ni blir klokare på detta, here we go:

 

 Personer med emotionellt instabil personlighetsstörning uppfattas ofta som intensiva människor med starka känslor som snabbt växlar. Samtidigt upplevs personerna ofta som tillbakadragna och distanserade. Många med denna störning tycker inte om att vara ensamma.

 

Eh, ja, jag kan vara lugn klockan 14, och sedan ilsken 14.20, för att sedan vara ledsen 14.27.

Jag tycker mest om att vara ensam, så det sista där hajar jag inte.

 

Den känsla som personer med borderline starkast upplever och uttrycker är aggressivitet. Det är vanligt med intensiva vredesutbrott, till synes utan rimlig orsak, som kommer med korta mellanrum. Svårigheter med att hantera ångest är också vanligt. Motgångar som andra kan hantera får personer som har borderline att reagera med ångest. De har ofta svårt att orka med när saker går emot dem, och det är också vanligt med en speciell intensiv och panikartad ångest. Många personer med borderline känner en ständig ångest, som inför en hotande förintelse

 

Yes, ilska eller aggressivitet, det är min största fiende, förr fick jag alltid höra inom vården att jag var så aggressiv, och att det hör till, men varför?, det hajar ju inte jag då.

Ångest ja, behöver jag orda något om det, nej, den är min livskamrat och hatobjekt.

Den senaste tiden har jag bombarderats av olika typer av motgångar, ja, och jag vete tusan hur jag skall reda i det, hm, är det då som man reagerar med ångest, det som jag beskriver med att dippa ned huvudet i dyn?

 

En person med emotionellt instabil personlighetsstörning har också starka tomhetskänslor. Personen känner sig tom inuti, som om den hade ett stort, svart hål inom sig. Därför brukar man tala om en viss typ av depression när det gäller borderline, tomhetsdepression.

 

Jo, så är det.

 

En person med denna emotionella instabilitet har svårt att finna sig tillrätta och hitta sitt sätt att fungera. Personer med borderline får inte ihop sig själv till en hel person utan känner sig splittrade. Tillståndet pendlar ständigt mellan att känna sig stark, bra och lyckad till att i nästa stund känna sig svag, dålig och värdelös. När det går bra kan en person med borderline känna sig jättebra, men så fort något misslyckas faller hela självbilden och personen känner sig helt igenom värdelös.

 

Splittrad ja, precis, men varför?

 

Det är alltså svårt för en person med borderline att riktigt få grepp om sig själv. Personen försöker fylla tomrummet inom sig genom att försöka bli någon och söker ofta sig själv i andra och i olika skepnader. Det känns som att inte vara någon, att inte ha någonting inom sig.

 

Eh, hm, det där förstod jag inte riktigt, men jag r inte jag, vad jag är, det är just det jag inte vet, vem jag är och varför. Är det det, ovanstående stycke betyder?

 

Personer med denna emotionella instabilitet har extra svårt att riktigt våga lita på andra människor och särskilt svårt att hantera när någon som står en nära sviker. Personen känner ofta en mycket stark längtan efter att komma någon riktigt nära samtidigt som den är livrädd för just detta. Båda dessa alternativ leder till mycket stark ångest, som ofta yttrar sig i hat mot den som hotar att komma för nära. En person med borderline som lyckats få en riktigt nära relation kanske till och med förstör relationen bara för att han eller hon inte kan hantera situationen.

 

Håller med i det med att lita på någon, jag har sjukt svårt att lita på någon, jag vågar inte sätta min tillit i någon annans händer, det finns inte, minsta lilla försök, och att jag kanske vågar känna tillit, och så dras mattan under mig och jag dippar ned med huvudet i dyn.

Resten, ja, jag upplever det just nu, men hat vet jag inte, men jag klarar bara inte av att någon kommer för nära inpå mig, och reaktionen och agerandet utåt, kanske uppfattas som hat för andra, jag vet inte.

 

Många personer med borderline är skygga och rädda för att släppa fram kärlek till andra människor. Känslor av samhörighet förekommer desto starkare gentemot det som inte hotar, till exempel konst, natur och husdjur. En person med den här störningen växlar ofta mellan klängigt beroende och ilsket avståndstagande.

 

Jag är livrädd för det, men kärleken till vatten dvs. naturen, det kan jag hantera, och djur.

Klängighet, nej, avståndstagande, ja nu när jag funderar på det, så är det nog så, men VARFÖR?

 

En borderlinepersons beteende blir ofta impulsstyrt på grund av att personen har svårt att hantera motgångar eller inte får sin vilja igenom. Impulserna kan vara allt från häftig ilska och ledsenhet till våldsam köplust och ha-begär. Det kan vara att skada sig själv eller andra och att dricka mycket alkohol. Impulserna som ofta kommer i samband med ångest kan också leda till oplanerade sexuella kontakter, snatteri och självmordsförsök.

 

Okey, första meningen skiter jag i att kommentera, orden häftig ilska, ledsenhet och våldsam köplust, JA, det beskriver mig till viss del bra. Skada mig själv, ja, på ett eller annat sätt, andra, ja förmodligen, genom att hålla de ifrån mig, jag stänger liksom dörren, och reglar med en kedja, gjuter sedan cement och reglar med dubbla kedjor, ungefär. Vad mer, självmordsförsök, ja, men VARFÖR.

 

En person med denna emotionella instabilitet får hastiga humörsvängningar, kan vara mycket irriterad, ha ångest eller känna sig mycket deprimerad. Det varar oftast bara för en kort stund, kanske några timmar men sällan mer än några dagar.

 

Det får andra svara för, nu blev det för mycket, ger upp mitt skitexperiment, för jag blev bara mer förvirrad, jag fick inget grepp om det jag for efter från början, så det här vara bara så jäkla urbota korkat av mig. Tro att jag skulle kunna klura ut något, och istället bli lack, jag i ett nötskal.

Källa: http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=36019


Kommentarer
Postat av: p

Alla borderlinare e helt olika.. det är bara exempel på symtom man kan ha..

Kramar P

2010-05-13 @ 00:36:24
URL: http://psykiatrin.blogg.se/
Postat av: Skakigt

P: Japp,och därför uteslöt jag en hel del, en diagnos är en diagnos, och den är givetvis individuell..

2010-05-18 @ 03:10:27
URL: http://skakigt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0